EHBDL: Eerste hulp bij droge lippen!

EHBDL: Eerste hulp bij droge lippen..

Ik heb vaak last van droge lippen met name in de winter door
de kou en verwarming. Het is erg vervelend en af en toe best
pijnlijk. Vandaag een aantal tips om droge lippen te voorkomen
en heb je al last van droge lippen, om er vanaf te komen!

Lippenbalsem
Als je last van droge lippen hebt, zorgt lippenbalsem er voor dat je
lippen gemakkelijker vocht vasthouden. De cacaoboter die in veel
balsems zit, beschermt je lippen tegen invloeden van buitenaf. Als
je een lippenbalsem koopt, kun je het beste een kopen met een SPF,
zonbeschermingsfactor. Heb je geen lippenbalsem bij de hand,
kun je ook Vaseline of olijf- of zonnebloemolie gebruiken.

Luchtvochtigheid
Bij een lage luchtvochtigheid in huis (of werk, school) krijg je sneller
last van schrale, droge lippen. Verwarming zorgt voor een droge lucht
waar je lippen nog droger worden. Je kunt speciale luchtbevochtigers
aanschaffen, deze hang je aan de verwarming met een beetje water erin.
Ook kun je een stenen schaaltje op de verwarming zetten, dit zorgt ervoor
dat de luchtvochtigheid iets hoger word.

Voldoende drinken
Niet alleen voor je lichaam en huid is het belangrijk om voldoende water
te drinken maar ook voor je lippen. Als je te weinig drinkt op een dag is
het voor je lichaam erg moeilijk om je lichaam voldoende te hydrateren,
dus ook voor je lippen. Vermijd cafeïne en alcohol, dit onttrekt juist vocht
in je lichaam en als je cafeïne of alcohol drink, drink dan ook voldoende water.

Niet bijten of trekken!
Als je velletjes of korstjes hebt moet je deze niet afscheuren of bijten, dit is
slecht voor je lippen en hiermee heb je kans op ontstekingen. Scrubben van
je lippen helpt velletjes voorkomen en is goed voor de doorbloeding.
Een simpele scrub kun je zelf maken van honing met een beetje suiker,
zachtjes over je lippen masseren en het resultaat is lippen om te zoenen!

Voor het slapen gaan
Als je voordat je gaat slapen je lopen schubt en daarna een flinke laag
vaseline, lippenbalsem of olie gebruikt heb je de volgende ochtend zachte,
gehydrateerde lippen als resultaat!

Heb je zelf nog tips? Laat het weten!

Comments

  1. handig!

  2. Guilty as charged, ik bijt altijd op velletjes en trek ze er dan van af. Ik heb ook vaak lippenbalsem nodig. Mijn truc is purol. Kan je kopen bij de apotheek en je lippen zijn nog nooit zo zacht geweest. Het is het ultieme wapen!

    • Goede tip! Die ga ik de volgende keer kopen als ik bij de apotheek ben.

      • Het kost een dikke 7 euro maar je kan het ook gebruiken voor schrale huid, kloofjes, scheurmond en overgevoelige huid. ’s Avonds poets ik mijn lippen altijd eens mee met de tandenborstel, niet te hard, en dan zijn alle velletjes weg. Klein beetje purol en de dag erna kunnen je lippen er een hele dag tegen.

      • Ga ik zeker proberen, ik scrub wel vaak mijn lippen maar ik moet dit misschien iets vaker doen. Ik ga het zeker kopen en proberen! Bedankt voor de tip.

  3. Smeer wel beperkt, want een ‘labello verslaving’ komt bij veel mensen voor!!! Paraffine en andere conserveringsmiddelen vormen (bij overmatig gebruik) een soort filmlaag op de huid die de natuurlijke huidbarriere afsluit! Ik gebruik zelf geen producten met conserveringsmiddelen en parfum, omdat er vaak een allergische reactie kan optreden.

    • Bedankt voor je reactie! Deze informatie is een goede aanvulling op het artikel! Zelf gebruik ik ook liever producten zonder paraffine maar gebruik ook weleens producten waar dit wel een van de ingrediënten is.

  4. Ik gebruik op dit moment de lipbalsem van EOS.
    Liefs, xxx

Geef een reactie

