DIY: je eigen design op een t-shirt of top!

Tegenwoordig ben ik helemaal into do it yourself dingen, vandaag heb ik een selfmade rokje aan (super easy en leuk om te doen! Binnenkort een artikel hierover). Vorige week heb ik van een oud spijkerbroekje van dochterlief een hippe hotpants gemaakt, ze is er superblij mee en het staat erg stoer! Afgelopen week heb ik een naaimachine gekocht en een kennis van mij leert mij hoe ik moet naaien en aan de slag moet met patronen. Ik heb een aantal leuke patronen voor rokjes en jurkjes en gisteren heb ik verschillende stoffen gekocht. Op internet vind je duizenden websites met patronen en DIY ideeën. Naast kleding vind je ook veel ideeën voor accessoires of om in huis dingen te pimpen of te maken.

Tijdens het surfen op internet kwam ik deze makkelijk & snelle DIY tegen. Maak van een topje of t-shirt een eigen design; uniek & mooi!

20120419-103246.jpg

Wat heb je nodig?

– Bleekmiddel
– (Goedkope) penseel
– Kom van glas of aardewerk
– Donkere katoenen top
– Een witte handdoek of doek
– Wit krijt
– Karton

Let er op dat bleekmiddel giftig is! Bescherm je ogen, huid en kleding. Het beste kun je handschoenen dragen zodat je niet direct in aanraking komt met de bleek.

Let’s Go!
Stap 1: Plaats het stuk karton tussen de top. Dit zorgt ervoor dat je een vlakke ondergrond hebt en dat het bleekmiddel niet doordrukt.

Stap 2: Schets met een wit krijtje je ontwerp op het topje. Het is niet erg als je het opnieuw moet doen, want krijt krijg je er in de was gewoon weer uit.

Stap 3: Maak je shirt vast door de zijkanten om het karton heen te vouwen en het met elastiekjes of wasknijpers vast te zetten.

Stap 4: Doe een beetje bleekmiddel in de kom. Houd een handdoek bij de hand voor het geval het een beetje druppelt.

Stap 5: Doop je penseel in het bleekmiddel en veeg hem daarna langs de rand van de kom om druppelen te voorkomen. Beweeg gelijkmatig over de lijnen van het krijtje.Voor een gelijke lijn zul je om de paar centimeter nieuw bleekmiddel op je penseel moeten doen. Het topje zal de vloeistof snel op zich nemen. Verf langzaam, je zult het design snel zien verschijnen.

Stap 6: Als delen van de strepen lichter zijn geworden, kun je er gewoon overheen verven. Als je eenmaal tevreden bent laat je je shirt voor minstens een uur in de zon hangen. Afhankelijk van de soort katoen zal de kleur variëren van donkerrood, naar oranje, naar roze, naar helemaal wit.

Stap 7: Was je shirt met de hand en laat hem hangend drogen. Tada! Een t-shirt of top met je eigen design!

Maak jij zelf weleens kleding of accessoires? Heb jij tips voor DIY projecten of leuke blogs/ websites?

Bron

20120419-103438.jpg

Comments

  1. Wat een ontzettend leuk idee zeg. Ik ga van de week hiermee frobelen

  2. Wauw leuk!

Geef een reactie

