Beginnen met hardlopen!

Beginnen met hardlopen

In de lente beginnen veel mensen weer aan hardlopen (net als ik), de dagen worden langer waardoor je ook prettiger buiten kunt lopen. Hardlopen is een fijne manier om te sporten,
je loopt lekker in de buitenlucht, hardlopen helpt tegen stress, verbetert je conditie en je kunt zelf bepalen wanneer je loopt. Ik ben ook weer begonnen met hardlopen, nou ja,
opbouwen door middel van een hardloopschema, mijn doel is om 6.4 (4 miles) te lopen in september. Maar goed, eerst maar eens vol zien te houden!

Vandaag een paar tips voor als je gaat beginnen met lopen, mocht je zelf tips hebben zet deze dan bij de reacties!

1. Goede schoenen!
Het is heel belangrijk om op goede schoenen te lopen, zo voorkom je blessures. Hardloopschoenen hebben een betere schokabsorbtie en dit zorg ervoor dat je knieën en spieren minder belast worden. In veel sportzaken kunnen schoenen worden aangemeten
en word er gekeken door middel van filmen hoe je loopt en hoe de houding van je voeten is.

2. Goede voorbereiding
Tijdens het lopen is het fijn om muziek te luisteren op een Mp3 speler of iPod,
hier kun je ook hardloopschema’s op downloaden die je begeleiden tijdens het lopen. Als je een smartphone hebt kun je speciale apps downloaden met begeleiding en deze houden ook bij wat de gelegde afstand is, snelheid en calorieverbruik. Zelf gebruik ik Runkeeper, deze bied ook de mogelijkheid om op internet in te loggen en je work outs na te lezen en een Streetteam aan te maken waar je vrienden aan kunt voegen en de prestaties te bekijken.

Het is niet nodig om gelijk dure hardloopkleding aan te schaffen, een joggingbroek is ook mogelijk hoewel een tight (strakke broek) wel minder schuurt bij je benen. Als je langer loopt kun je nadenken over duurdere kleding, hartslaghorloge etc. Speciale hardloopkleding hebben als voordeel dat het zweet word afgevoerd en dat zorgt ervoor dat je minder snel afkoelt.

3. Rustig aan!
Het is erg belangrijk om rustig aan te beginnen met hardlopen, je lichaam word belasting met de schokken van het lopen en je conditie moet nog verbeteren. Je kunt makkelijk opbouwen door gebruik te maken van een hardloopschema voor
beginnende lopers. Op de website hardloopschema.nl/ kun je veel schema’s vinden. Ga niet elke dag lopen maar bouw het rustig op en zorg ook voor voldoende rustdagen.

Drink voordat je gaat lopen wat water zodat je niet onderwerg met een flesje loopt te zeulen, zorg er wel voor dat je achter af voldoende drinkt.

4. Warming up & cooling down
Zorg ervoor dat je voorafgaand aan het lopen je spieren warm maakt en rekt, door na afloop van je training nog even te wandelen en je spieren te rekken voorkom je (deels) spierpijn en blessures.

Loop niet te hard, zorg eerst voor een basis, snelheid komt vanzelf wel! Luister goed naar je lichaam tijdens het lopen als je pijn in je zij hebt of last van je voeten of knieen kun je beter even rustig wandelen en vervolgens weer opbouwen.

5. Stel een doel vast
Stel een doel vast, bijvoorbeeld over 12 weken wil ik een half uur kunnen rennen
of over 12 weken kan ik 5 km lopen. In het begin lijkt dat misschien onmogelijk
maar aan de hand van een schema moet dat lukken! (dit geld ook voor mij!)

6. Samen
Het is gezelliger om samen te lopen, misschien kun je met vrienden of vriendinnen afspreken of neem je hond mee, of leen de hond van je buren! Je kunt je ook aanmelden bij een atletiekvereniging, vaak hebben zij loopgroepen op diverse niveaus.

7. Inner Beauty
Hardlopen is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest!
Door te sporten maakt je lichaam endorfine aan, het zogenaamde ‘gelukshormoon’ dit hormoon zorgt voor een tijdelijk geluksgevoel. Als je een training of een doel hebt behaald zorgt ervoor dat je zelfvertrouwen stijgt. Je algehele conditie verbetert en je blijft makkelijker op gewicht, ook slaapproblemen verminderen. Doordat alles voel je je niet alleen beter maar zie je er ook nog eens beter uit!

Dit pinksterweekend blijft het mooi weer, dus trek je hardloopschoenen aan, zet je MP3 speler aan en run away!

Mocht je nou toch nieuwe hardloopkleding willen kopen, er is hele leuke & mooie kleding te koop!

20120525-123234.jpg

20120525-123255.jpg

Comments

  1. Je hebt helemaal gelijk. Vorig jaar ben ik wel een keer of 6 gaan hardlopen in het bos met vriend en leenhond. Dit jaar nog niet gegaan. Zou eigenlijk wel moeten…. Hmmm… Ben liever lui dan moe volgens mij, al weet ik dat het wel erg goed voor me is!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: